umlah pengangkutan bermotor yang dikendalikan telah meningkatkan dengan pesatnya daripada 247 000 buah kenderaan pada tahun 1946 bertambah kepada 717 000 buah pada tahun 1956, dan meningkat lagi ke paras 814 000 buah pada tahun 1958 (Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang, 1977). Memandangkan permintaan untuk perkhidmatan feri kian meningkat saban tahun, maka satu perancangan telah dilakukan untuk memodenkan perkhidmatan feri secara keseluruhan pada tahun 1953. Merentasi tahun 1959, feri-feri yang lama dan uzur telah digantikan dengan 5 buah feri baru yang boleh memuat dan memunggah di kedua-dua hujung feri dalam kategori kelas Aman (Mahanum Ghazali, 1995). Disebabkan permintaan yang semakin bertambah, pihak Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) telah membeli sebuah feri lagi pada tahun 1965 dan dua buah feri lagi pada tahun 1971. Dengan 8 bual feri ini, perkhidmatan feri ini telah ditingkatkan dengan sebanyak 1699 400 buah kenderaan pada tahun 1968 berbanding hanya 776 500 buah pada tahun 1959. Manakala pada tahun 1971, peningkatan terhadap penggunaan perkhidmatan feri ini bertambah lagi kepada 3098 500 buah kenderaan dan 15 juta penumpang pejalan kaki (Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang, 1977).
Permintaan yang semakin meningkat telah memaksa pihak pentadbiran feri, SPPP menjalankan satu kajian pada tahun 1968 untuk menganalisis tingkatkan kedayaan perkhidmatan feri ini. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa 8 buah feri dan pangkalan feri yang sedia ada telah mencapai had kedayaan mengendalikan kenderaan maksimum (Mahanum Ghazali, 1995). Pada Jun 1971, SPPP telah melancarkan Projek Pengeluasan Feri di bawah Rancangan Malaysia ke-2 dengan peruntukan sebanyak $ 17.5 juta (Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang, 1977). Projek ini melibatkan pembinaan terminal feri yang mampu mengendalikan 2 feri pada masa serentak. Terminal baru ini terletak bersebelahan dengan terminal lama untuk memudahkan kawalan trafik dan kecekapan operasi. Pangkalan feri dua tingkat ini dirasmikan pada 16 Januari 1977 (Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang, 1977). Terminal feri ini juga berupaya melakukan kerja-kerja pemunggukan kenderaan dan penumpang pejalan kaki sekaligus (Mahanum Ghazali, 1995). Pihal SPPP turut membeli 3 buah feri baru yang direka bentuk khas untuk pangkalan baru ini. Feri-feri ini akan digunakan untuk mengangkut kenderaan sahaja di dek atas dan bawah. Dengan adanya feri-feri ini, pihak SPPP berharap dapat mengurangkan masalah trafik yang semakin meruncing (Mahanum Ghazali, 1995).
Monday, November 28, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Labels
Aihole tourism
ALAPPUZ TOURISM
Alchi tourism
Amber Fort
Anantasagaram tourim
Andhra Pradesh tourism
Archaeological Museum
Architecture of Fatehpur Sikri
assam tourism
Attractions in Ranthambhore National पार्क RAJASTHAN
Bandhavgarh TOURISM
Bhandeswari Jain Temple
bihar tourism
bopal tourism
chandigad tourism
Chandigarh tourism
Chandigarh. tourism
Chennai tourism
Chill On The Hills
Chittorgarh Travel TOURISM
City Palace
City Palace – RAJASTHAN
City Palace – Jaipur RAJASTHAN
City Palace – Udaipur
City Palace – जयपुर RAJASTHAN
City Palace – जयपुर TOURISM
Coimbatore
Coimbatore tourism
Coimbatore. tourism
Dancesrajasthan
Delhi
Delhi tourism
Delhi tourism
Delhi tourism
Delhi Tourism india
Delhi. tourism
Delhi.tourism
delhitourism
Delwara Jain Temple
Desert National Park RAJASTHAN
dharampuri tourism
dilhi tourism
dinath of a hill.
Durgapur tourism
Fatehpur Sikri
Fatehpur Sikri Agra
fatehpursikari
Fathehpur Sikri place
Flora in Ranthambhore National पार्क RAJASTHAN
Fruits of Jain Architecture
Gajner Palace: RAJASTHAN
Gandhinagar in Gujarat.
Gardens of Rajasthan
goa tourism
Gujarat Tourism
Guwahati tourism
Hawa Mahal
himachalpradesh tourism
India
India.
Jain हवेली RAJASTHAN
Jaipur
Jaipur:Monuments of Rajasthan
Jaisalmer City RAJASTHAN
Jal Mahal
jamnagartourism
Jantar Mantar
Jharkhand TOURISM
Jodhpur City RAJASTHAN
Junagarh फोर्ट RAJASTHAN
Karnataka and Tourism
Karnataka tourism
Karnataktourism
kartnataktourism
kasmir tourism
Kathmandu tourism
Kerala t ourism
Kochi tourism
Kolyatji RAJASTHAN
Kumbhalgarh फोर्ट RAJASTHAN
Kumbhalgarh फोर्ट रास्थान TOURISM
Kutch Ran Utsav
Lake Palace
Lakes of Rajasthan
Lalgarh Palace
Lalgarh PALACE RAJASTHAN
Languages of Rajasthan
Lonavala TOURISM
Maharashtra tourism
Mandawa Travel गुइदे rajasthan
Mandem tourism
manipur tourism
Meghalaya tourism
Mehrangarh Fort
MIZORAM tourism
Mount Abu is a jodhpur
Mount Abu Tourism
Mount Abu Travel TOURISM
Mount Abu Travel Guide rajasthan
Mt. Abu Tourism
Mughal एम्पिरें Fatehpur Sikri
Museum and Art Gallery
Museums in Rajasthan
Music of Rajasthan
National Parks in Rajasthan -
National Parks in Rajasthan --
Neora Valley National Park tourism
Orissa tourism
Patan. tourism
People of Rajasthan
Pilgrimage in Rajasthan
pune tourism
Purana कुइला डेल्ही tousim
Pushkar City TOURISM
Raiganj tourism
Rajasthan
Rajasthan tourism
Rajasthan सफारी tourism
Ranthambhore National पार्क RAJASTHAN
Ranthambore City TOURISM
Ranthambore National Park
Rayadurg tourim
Salimgarh फोर्ट tourism
Samode InformationRajasthan
Sand Dunes of Rajasthan
School of Spirituality
Shekha Narayan.
Sikkim TOURISM
Srinagar tourism
tabahaltourism
Tamil Nadu TOURISM
Taste The Honey And Buy The Moon
Temrupalle tourism
The history of बीकानेर RAJASTHAN
the posh south Delhi colonies.
The Ranthambhore National Park
Thiruvanthipuram tourism
Tour
tourism
Travel
Tripura tourism
Udaipur
Udaipur Travel TOURISM
Udaipur: rajasthan
Umaid Bhawan Palace
utranchal tourism
Uttar Pradesh tourism
Uttarakhand tourism
visitor ’s attraction.
Vridhachalam tourism
Vrindavan tourism
west bangal tourism
उदैपुर RAJASTHAN
उदैपुर TOURISM
उदैपुर राजस्थान TOURISM
कर्णाटक .Mysore Tourism
कर्णाटक tourism
चंदिगढ tourism
जयपुर RAJASTHAN
जयपुर RASTHAN
जयपुर TOURISM
जैसलमेर RAJASTHAN
जोधपुर RAJASTHAN
जोधपुर राजस्थान
डेल्ही tourism
तमिलनाडु TOURISM
दिल्ही tourism
दिल्ही tourism
फतेहपुर sikari
बंगलोरे tourism
बंगलोरे कर्णाटक tourism
बीकानेर RAJASTHAN
बीकानेर RAJASTHAN TOURISM
मेघालय tourism
मोनुमेंट rajasthan
राजस्था न tourism
राजस्थान tourism
राजस्थान tourism
सिटी palacerajasthan
हिमाचल प्रदेश
No comments:
Post a Comment